Yin Yoga

Wat is Yin Yoga?

De  Yin Yoga is dè tegenhanger van alle andere (yange) vormen van yoga, zoals de hatha-, de ashtanga- en bijvoorbeeld de poweryoga. Deze vormen van yoga zijn meer dynamisch te noemen en hebben fysiek invloed op de soepelheid en fitheid van de spieren.

Grondlegger van Yin yoga is de Amerikaan Paul Grilley, die sinds 1980 onderwijst in yoga en anatomie. Hij baseert zijn theorie op de onderzoeken en geschriften van Hiroshi Motoyama, een yogi en wetenschapper uit Tokio met veel kennis van energiebanen en acupunctuur.

Binnen de Yin Yoga ligt de aandacht op het op rek brengen van het bindweefsel m.n. in de gebieden rondom het bekken. Er wordt gewerkt met houdingen waar je rustig in komt en 2 tot 8 minuten in blijft, soms nog langer naar mate je langer aan Yin Yoga doet. Je wordt hierbij ondersteund door prettige muziek en de docent. In een houding mag je aandacht zich richten op je lichaam en de adem. Je neemt de tijd helemaal te ontspannen, je zakt als het ware in de houding.

Nu denk je misschien, mmmhhh lekker relaxen en het mezelf lekker comfortabel maken. Maar dat is niet helemaal de bedoeling. Wat je gaat doen is jou positie in een houding zodanig opzoeken dat je in het gebied van discomfort komt. Tegelijkertijd mag het ook geen pijn doen, dus het is erg belangrijk dat je (leert) je eigen grenzen te bewaken. Daarbij komt dat iedereen anders gebouwd is en niet alle houdingen op dezelfde wijze uit kan voeren.

Wanneer je in een houding zit of ligt een aantal minuten, is het heel goed mogelijk dat je weerstand tegen komt, gevoeligheid aan de grenzen van de rek in een bepaald gebied. En telkens weer nodig ik je uit dit vriendelijk te observeren,  met liefdevolle aandacht voor jezelf, zodat het kan verzachten. Hierdoor kan weefsel dat wat verstijfd of verhard is op rek komen en weer soepel worden; het ijs mag smelten en weer water worden zodat het kan stromen. Bij yin zoek je je eigen grenzen op, maar je gaat er niet doorheen.

Deze vorm van yoga rekt en stimuleert het bindweefsel, ook in de spieren. De gewrichten worden hierdoor beweeglijker en actiever, met andere woorden: het heeft grote invloed op de mobiliteit en flexibiliteit van het lichaam.

Yin Yoga wordt vaak ingezet rond het gebied van de gehele wervelkolom, het bekken, heiligbeen, heupen, knieen en enkels. Iets minder bekend is het inzetten van Yin Yoga bij nek, schouders, ellebogen en handen, maar ook hier geef ik in mijn lessen aandacht aan.

Yin Yoga werkt zeer ondersteunend bij diverse fysieke aandoeningen en heeft positieve invloed op het geestelijk welbevinden. Ook biedt Yin Yoga veel meerwaarde naast dynamische (yange) vormen van sport zoals tennis, fitness, hardlopen, voetbal en noem maar op. In Sneek, waar ik de opleiding deed, wordt Yinyoga beoefend door enkele topschaatsers.

Door langer in de houdingen te blijven, heeft deze vorm van yoga een rustgevend en meditatief effect. Dit komt niet alleen door de aandacht voor je lichaam en je ademhaling in het moment. Er gebeurd tegelijk heel veel op fysiologisch gebied: je maakt verschillende ‘gelukshormonen’aan zoals dopamine en serotonine. Daarbij ook de lichaamseigen stof hyaluronzuur, zo bekend in de cosmetica wereld als verjongende stof. Hyaluronzuur wordt geproduceerd om de gewrichten in ons lichaam goed gesmeerd te houden. In feite is het één van de bouwstenen van je lichaam. Je vindt het terug in ons bindweefsel, zenuwstelsel en epitheelweefsel.

Je kunt dus wel concluderen dat Yin Yoga op veel vlakken een zeer `heelzame` innerlijke reis naar binnen is.  Het heeft alles te maken met mindfulness; de verbinding met je zelf in het moment, in je lichaam, in de ruimte en in je gevoel.